Som organisatorisk effektivitet (OE) konsulenter gør vi vores levebrød ved diagnosticering af kundernes organisatoriske effektivitet mangler og derefter anbefale interventioner for vores kunders større effektivitet. Men vi må også overveje vores egen effektivitet.
Som OE konsulenter, skal vi løbende deltage i diskussioner om hvordan du bliver mere effektiv os. Det er yderst vigtigt for os alle at være involveret med praksisfællesskaber med andre OE konsulenter, og til at deltage i konferencer med vores jævnaldrende.
Jeg vil gerne dele med dig nogle af de bemærkninger, udtrykt på en nylig LearnShare begivenhed i Ohio. Jeg var imponeret over vægt på at blive strategiske samarbejdspartnere med vores klienter. Som OE konsulenter, enten interne eller uafhængige, er vores opgave at tilføje værdi til vores kunders forretninger.
Barry Melnkovic, Vice President for Talent Management & organisatorisk effektivitet, sagde, “Du ikke kan tabe dit fokus pÃ¥ at tjene penge.” Han fortsatte med at sige, “Hvis du virkelig fokusere pÃ¥ business-strategier, sÃ¥ jeg foreslÃ¥r at du fokusere pÃ¥ de fÃ¥, der virkelig betyder noget og drevet virksomheden.” Kender du din klient godt nok for at vide, hvad der driver virksomheden?
Donnee Ramelli, formand for General Motors Universitet, understregede betydningen af taler senior management sprog. Ramelli siger, “[under en konjunkturnedgang], uddannelse er en af de første ting at fÃ¥ nakket. Og grunden til vi fÃ¥r nakket er, at vi ikke har vist, hvor vi tilbyder virksomheden værdi. Du passerer denne test ved at have den hÃ¥rde mÃ¥linger, der er almindeligt forstÃ¥et af nogen af de generelle ledere.” Du behøver ikke nødvendigvis en MBA, men du har brug for et fælles sprog til at tale med din klient.
Rick McAnally (direktør for Talent Management pÃ¥ Deere & selskab) og Frank Persico (IBMs direktør af læringspartnerskaber) talte om hvordan interne konsulenter kan holde deres tjenester internt og ogsÃ¥ om “in-sourcing.”
Begrebet “i sourcing” har modtaget megen opmærksomhed i praktiserende læge tidsskrifter. Outsourcing, pÃ¥ den anden side har fÃ¥et en overvældende mængde af tryk. Outsourcing, er som vi alle ved, processen med at finde eksterne leverandører, der kan levere tjenester mere effektivt end in-house personale kan give de samme tjenester.
I stedet for at leve i frygt for outsourcing, praksis flere interne konsulenter, som jeg kender nu aggressivt strategi af “in-sourcing.” De aktivt at søge for ydelser fra eksterne leverandører, at de kan gøre mere effektivt in-house. At bringe disse tjenester in-house forbedrer deres selskabers bundlinjer. Og denne strategi tilføjer en masse opfattede værdi til disse in-house fagfolk.
IBM’S Persico (en organisatorisk læring konsulent) indgÃ¥et session med en kommentar, der gælder for alle OE konsulenter, der ønsker at fÃ¥ (og ophold pÃ¥) toppen af organisationen. Han sagde, “tidligere, du var en læring professional, der vidste noget om virksomheden. Hvad vil fremdrive dig frem er ved at blive en forretningsmand, der ved noget om læring.” Erstatte ordet “lære” med “effektivitet” og kommentaren gælder for os alle!