I mange af de virksomheder jeg har arbejdet i, er der en meget høj andel af mandlige ledere til hunner. Dette medfører en stor udfordring i arbejdsmiljøet, (selv om mange af dem er uvidende om det er et vigtigt emne).
Kvinder ved, at med et mere balanceret hierarki, og se tingene fra et helt andet perspektiv dette ville øge moral, spare tid og penge.
Kvinder er naturligt gode til udvikle relationer, pleje, omsorg og deling mænd har tendens til ikke at være så følsomme og foretrækker at “komme videre med det”.
Jeg har bemærket mange ledere er ude af trit med de grundlæggende spørgsmål i deres afdelinger, især “mennesker spørgsmål”.
Ofte ledere er forfremmet til deres positioner, ikke fordi de ved hvordan de skal håndtere mennesker, men fordi de er gode til at gøre deres job. En sælger kan være gode til at sælge produkter af hans organisation og derefter bliver forfremmet til salgschef. Han kender produktet og gør masser af salg og pludselig står han med forvaltningen af et team af sælgere… en helt anden oplevelse.
Og for nogle ukendt årsag det antages automatisk han har evnerne til at håndtere denne nye position.
Kommunikere med det modsatte køn
Styring og kommunikere med mennesker er en færdighed, der for de fleste af os ikke kommer naturligt. Det er endnu mere udfordrende, effektiv kommunikation med det modsatte køn.
Jeg havde et møde med en manager og hans personlige assistent for nylig. PA havde en liste af ting at drøfte med hensyn til forbedring af deres fælles kontor systemer.
I stedet for at give den mandlige manager med et kort resumé af hvert problem, hun ønskede at hæve, leveret i pa en prædiken til hver enkelt.
Du kan se manager slukkes efter de første par sætninger og blive utålmodig. Hun, mærke derimod ikke noget.
I et andet selskab modtaget en kvindelig leder aldrig nogen anerkendelse fra sin mandlige chef, at hun gjorde et stort stykke arbejde. Faktisk hun følte mig meget trist og forlod organisationen, fordi hun følte, hun ikke var værdsat. Hendes ex-boss gamle mig bagefter, at hun var den bedste manager i hans organisation og han kunne ikke forstå, hvorfor hun forlod.
Det sidste ord
Så lære hvordan man kommunikerer med det modsatte køn i organisationen og i dit liv. En fantastisk bog at læse er “Hvorfor mænd ikke lytte og kvinder kan ikke læse kort” af Alan og Barbara Pease www.pease.com.au.